ŻEROMSZCZACY W CENTRUM NAUKI KOPERNIK W WARSZAWIE
W piątek 4
marca wczesnym rankiem o 5.15, przed bladym świtem grupa 20 uczniów wraz z dwójką nauczycieli
wyruszyła do Warszawy. Celem naszego wyjazdu było Centrum Nauki Kopernik. W
wyprawie wzięli udział uczniowie realizujący zajęcia z biologii ,chemii i geografii na poziomie rozszerzonym aby kompleksowo wzbogacić
swoją wiedzę o świecie nauki i techniki.
Zdjęcia <<
Centrum Nauki
Kopernik jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Znajduje się w nim
około 340 eksponatów w sześciu galeriach tematycznych, Teatr Robotyczny, Park
Odkrywców oraz Planetarium. To co wyróżnia Centrum to stanowiska doświadczalne
i narzędzia pozwalające na samodzielne poszerzanie wiedzy i wyjaśnianie wielu
zjawisk. Uczniowie
mogli poznać prawa nauki poprzez samodzielnie przeprowadzonedoświadczenia
na interaktywnych wystawach. „Świat w ruchu” przybliżył im zagadnienia ,
związane z ruchem w pojęciu fizycznym. To najbardziej
dynamiczne miejsce w całym Centrum Nauki Kopernik. Uczniowie dowiedzieli się
tutaj, jak rozchodzą się fale dźwiękowe oraz światło, a także w jaki sposób
wprawiane są w ruch palce dłoni. Była to również znakomita okazja do
samodzielnego wyprodukowania prądu elektrycznego, do przyjrzenia się, jak
powstaje tornado oraz doświadczenia tego, co się dzieje podczas trzęsień ziemi.Natomiast
galeria „ Człowiek i środowisko” pomogła zrozumieć jak funkcjonuje otaczający
ich świat. Wystawa ”Korzenie cywilizacji” wprowadziła uczniów w historię
ludzkości poprzez jej najważniejsze wynalazki, np.. radio, Internet czy film.
Podczas odkrywania kolejnych frapujących tajemnic „ Kopernika” uczniowie mogli
poeksperymentować i poczuć się przez chwilę prawdziwymi naukowcami. Niestety czas w tym niesamowitym miejscu mija naprawdę szybko, a
eksperymentowanie jest tak wciągające, że trzeba na nie przeznaczyć co najmniej
kilka godzin.
Głównym celem był dla
nas jednak udział w zajęciach
laboratoryjnych z biologii i chemii. W laboratorium biologicznym pracowaliśmy
nad zagadnieniem fotosyntezy roślin. Podczas samodzielnie przeprowadzanych doświadczeń
wyizolowaliśmy barwniki roślinne, sprawdziliśmy które światło pochłaniają
najchętniej i co stało się
z chlorofilem oświetlonym promieniami UV. Przeprowadzimy też reakcję Hilla
na własnoręcznie wyizolowanych chloroplastach. W laboratorium chemicznym poznaliśmy
polimery przewodzące, które nietypowo dla tego typu związków przewodzą prąd
i zachowują przy tym swoje polimerowe właściwości. Ten przypadek okazał
się na tyle rewolucyjny, że w 2000 roku za ich odkrycie
przyznano nagrodę Nobla. Podczas zajęć uczniowie zsyntezowali jeden
z takich związków i sprawdzili doświadczalnie, jak działa. Zmontowali
też OLED, czyli organiczną diodę elektroluminescencyjną, montowaną obecnie
w ekranach smartfonów i telewizorów, również działającą dzięki
polimerom przewodzącym.
Do największych atrakcji CNK należy planetarium „Niebo
Kopernika”, gdzie dzięki projekcjom na sferycznym ekranie, otaczającym widownię
ze wszystkich stron oraz nowoczesnym technologiom multimedialnym, uczestnicy
seansów odnoszą wrażenie przebywania w najodleglejszych zakątkach kosmosu. My
poznaliśmy bliżej gazowe olbrzymy Układu Słonecznego oraz czarne dziury. Pełni
wrażeń wróciliśmy do Bytomia jeszcze w piątek pół godziny przed północą.