Wniosek aplikacyjny złożony w ramach akcji
KA2 Partnerstwa strategiczne edukacji szkolnej w programie Erasmus + został
zatwierdzony do realizacji w sierpniu 2016 r. Beneficjentem projektu jest
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Bytomiu.
Projekt zatytułowany Moving forward with key competences będzie realizowany w latach 2016 – 2018. Maksymalna przyznana
kwota dofinansowania wynosi 104 800,00 euro.
Głównym celami projektu są:
- rozwijanie umiejętności podstawowych,
w szczególności znajomości matematyki, nauk przyrodniczych oraz
umiejętności językowych,
- podniesienie jakości i atrakcyjności nauczania w
szkole poprzez:
· eksperymenty,
· zajęcia praktyczne,
· wycieczki przedmiotowe,
· prace projektowe
- poznanie przez nauczycieli innowacyjnych praktyk i
metod pracy oraz wdrożenie ich na
poziome lokalnym.
Projekt adresowany jest do uczniów szkół gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych i odpowiada na wymagania dzisiejszego rynku pracy.
Realizacja projektu ma służyć poprawie jakości
kształcenia w szkołach biorących udział w projekcie. Dzięki wymianie
doświadczeń podczas spotkań projektowych oraz upowszechnianiu przykładów
dobrych praktyk, nauczyciele będą mieli możliwość wprowadzenia innowacyjnych
form i metod pracy, co przełoży się na podwyższenie poziomu wiedzy i
umiejętności uczniów. Dyskusje i warsztaty służyć będą podniesieniu
kwalifikacji nauczycieli zaangażowanych w realizację projektu na różnych polach
– związanych z dydaktyką przedmiotu oraz pracą wychowawczą związaną z pracą z
uczniami ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
Uczniowie zaangażowani w prace nad projektem będą
mieli możliwość wszechstronnego zdobywania wiedzy poprzez jego
interdyscyplinarność. Uczniowie pracując w grupach (również międzynarodowych)
będą prowadzić prace badawcze w terenie z wykorzystaniem różnego rodzaju
sprzętu. Poszerzą swoją wiedzę i umiejętności z zakresu matematyki, geografii,
biologii, chemii, fizyki oraz języków obcych. Poprzez współpracę międzynarodową
i wyjazdy do szkół partnerskich będą mieli szansę poznania innych kultur i
zwyczajów oraz kształcenia umiejętności społecznych i komunikacyjnych.
Do głównych działań organizowanych w projekcie należą:
- przeprowadzenie ankiety nt. matematyki i nauk
przyrodniczych,
- opracowanie zadań z matematyki na platformie
e-learningowej,
- misja: eksperymenty – stworzenie bazy eksperymentów z
fizyki i chemii,
- stworzenie zasobów edukacyjnych wzbogacających lekcje
biologii i geografii,
- stworzenie słownika do zintegrowanego kształcenia
przedmiotowo – językowego (CLIL),
- uczenie poprzez projekty interdyscyplinarne.
Wśród przewidywanych rezultatów projektu należy
wymienić:
- raport z ankiety na temat matematyki i nauk
przyrodniczych,
- zbiór zadań matematycznych,
- kompendium eksperymentów z fizyki i chemii,
- materiały edukacyjne do lekcji biologii i geografii,
- zestaw ’małych’ projektów interdyscyplinarnych,
- słownik CLIL.