REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. STEFANA ŻEROMSKIEGO
W BYTOMIU
Biblioteka szkolna jest podstawową pracownią ogólnokształcącą w szkole. Gromadzi, opracowuje i udostępnia swoje zbiory oraz prowadzi działalność informacyjną w celu zaspokojenia potrzeb samokształceniowych i zainteresowań czytelników.
Regulamin wypożyczalni
I Prawa i warunki korzystania
1. Biblioteka szkolna udostępnia zbiory uczniom, nauczycielom, pracownikom administracyjnym szkoły, rodzicom.
2. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
3. Każdy czytelnik zobowiązany jest zaznajomić się z regulaminem biblioteki szkolnej i z godzinami udostępniania zbiorów.
4. Każdy czytelnik ma wolny dostęp do półek i sam może wybrać potrzebne książki lub poprosić o pomoc bibliotekarza.
5. Uczniowie klas czwartych zobowiązani są przed końcem roku szkolnego (w terminie wyznaczonym przez bibliotekarza) oddać do biblioteki wszystkie wypożyczone książki oraz podbić kartę obiegową.
6. Uczeń, który zmienia szkołę powinien oddać do biblioteki książki i podbić kartę obiegową.
7. Uczniowie mogą wypożyczać książki przez cały rok szkolny, również na okres ferii zimowych i wakacji.
8. Uczeń, który zamierza wypożyczyć książki na okres wakacji, powinien przyjść do biblioteki i oddać książki, które wypożyczył w czasie roku szkolnego.
II Wypożyczanie książek
1. Czytelnik może wypożyczać książki wyłącznie na swoje nazwisko.
2. Nie można książek wypożyczonych oddawać innej osobie.
3. Łącznie na koncie można posiadać 5 wypożyczonych książek, na okres wypożyczenia 3 tygodnie (wyjątek stanowią wakacje). Uczniowie przygotowujący się do konkursów i uczniowie klas maturalnych mogą wypożyczyć 10 książek.
4. Przed upływem terminu zwrotu książki czytelnik może zwrócić się z prośbą o jej prolongatę.
Jeżeli biblioteka nie ma na nią zamówień i prośba jest uzasadniona – bibliotekarz wyznacza okres prolongaty.
5. Aktywność czytelniczą każdej klasy ilustruje prowadzone przez bibliotekarza statystyka wypożyczeń.
III Poszanowanie książek
1. Księgozbiór biblioteki szkolnej stanowi wspólne dobro, a czytelnicy zobowiązani są do
szanowania książek.
2. W ramach prac społecznych młodzież powinna pomagać bibliotekarzowi w pracach
porządkowo – estetycznych.
3. Czytelnik zobowiązany jest odkupić zagubioną lub zniszczoną książkę.
4. Jeżeli odkupienie książki jest niemożliwe, powinien dostarczyć inną książkę wskazaną przez bibliotekarza.
Regulamin czytelni
I Prawa i warunki korzystania
1. Z czytelni mogą korzystać uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy szkoły.
2. Okrycia wierzchnie należy zostawić w szatni. Nie wolno wnosić napojów ani artykułów spożywczych.
3. W czytelni obowiązuje cisza.
4. Korzystający ze zbiorów w czytelni zobowiązany jest każdorazowo wpisać się do zeszytu odwiedzin w czytelni.
5. Wszyscy czytelnicy powinni dbać o ład i porządek w czytelni.
II Korzystanie ze zbiorów
1. W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów, to jest księgozbioru podręcznego i zbiorów wypożyczalni.
2. Z księgozbioru podręcznego, zbiorów multimedialnych czytelnik może korzystać tylko na miejscu, wypożyczanie na lekcje jest każdorazowo uzgadniane z bibliotekarzem.
3. Przed opuszczeniem czytelni należy zwrócić materiały bibliotekarzowi.
III Poszanowanie książek
1. Czytelnik odpowiada osobiście za zbiory, z których korzysta.
2. Zbiorów nie wolno niszczyć. Dostrzeżone uszkodzenia natychmiast należy zgłosić bibliotekarzowi.
Regulamin korzystania ze stanowiska komputerowego
1. Ze stanowiska komputerowego mają prawo korzystać uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły.
2. Z komputera można korzystać w godzinach pracy biblioteki pod opieką nauczyciela bibliotekarza (wyłącznie poza swoimi planowymi godzinami lekcyjnymi).
3. Stanowisko komputerowe służy wyłącznie do celów edukacyjnych.
4. Komputer uruchamia i wyłącza nauczyciel bibliotekarz.
5. Korzystanie z komputera jest możliwe po otrzymaniu zgody nauczyciela bibliotekarza, a przed przystąpieniem do pracy należy dokonać wpisu w zeszycie podając datę, nazwisko i imię, klasę, czas rozpoczęcia i zakończenia pracy.
6. Po wykonaniu prac otwarte programy należy zamknąć, usunąć zapisane przez siebie
pliki i pozostawić ekran z wyświetlonym pulpitem.
7. Użytkownik korzystający ze stanowiska komputerowego jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i zainstalowane oprogramowanie, czyli odpowiada finansowo za wszelkie mechaniczne uszkodzenia sprzętu komputerowego i oprogramowania. Jeśli jest niepełnoletni, wówczas odpowiedzialność ponoszą rodzice.
8. Wszelkie uszkodzenia lub nieprawidłowości w pracy komputera należy natychmiast zgłaszać nauczycielowi bibliotekarzowi.
9. Korzystać można tylko z zainstalowanych programów.
10. Użytkownik chcący skorzystać z własnego nośnika danych ma obowiązek przekazać go nauczycielowi bibliotekarzowi w celu sprawdzenia programem antywirusowym.
11. Użytkownik komputera musi posiadać elementarną znajomość obsługi komputera.
Nauczyciel bibliotekarz nie ma obowiązku udzielania stałej pomocy w czasie korzystania z komputera. Może udzielić pomocy jeśli aktualnie dysponuje czasem.
12. Przy stanowisku mogą znajdować się maksymalnie dwie osoby (pracujące w ciszy i nie zakłócające pracy innych użytkowników biblioteki).
13. Maksymalny czas pracy przy stanowisku komputerowym wynosi 30 minut. Jeśli nie ma innych chętnych, możliwe jest przedłużenie tego czasu.
14. Jeżeli czytelnik opuści stanowisko bez zgłoszenia bibliotekarzowi, zostanie ono udostępnione innemu użytkownikowi bez zabezpieczenia wyszukanych wcześniej danych.
15. Pracownik biblioteki ma prawo kontrolować czynności wykonywane przez użytkownika przy komputerze.
16. W razie stwierdzenia naruszenia obowiązujących zasad bibliotekarz ma prawo do natychmiastowego przerwania pracy użytkownika.
Zabrania się:
1. Korzystania ze stron internetowych zawierających treści wulgarne i obraźliwe oraz
propagujące przemoc, rasizm i pornografię.
2. Instalowania programów i dokonywania zmian w już istniejącym oprogramowaniu oraz ustawieniach systemowych.
3. Wykonywania czynności w celach zarobkowych, naruszających prawa autorskie twórców lub dystrybutorów oprogramowania i danych.
4. Zapisywania dokumentów na dysku twardym komputera.
5. Wykorzystywania komputerów do gier, komunikatorów, czatów.
6. Wnoszenia i spożywania napojów i artykułów spożywczych.